Kaupan digitalisoitumisessa Elektroninen hintalappu (Electronic Shelf Labelling, ESL) on tämän hetken kuumin puheenaihe. Toimitamme järjestelmiä ja tuotamme asiantuntijapalveluita aiheeseen liittyen. Meiltä voi hankkia kokonaistoimituksena järjestelmän tai sen osia tukipalveluiden kanssa tai erikseen. 

Elektroninen hintanäyttö

Elektroniset hintalaput eli toiselta nimeltään digitaaliset hintanäytöt toimivat e-paperilla. Koska e-paperitekniikka vie hyvin vähän virtaa, elektronisilla hintalapuilla on erittäin pitkä käyttöikä. Yleistäen voi sanoa, että digitaalisessa hintalapussa riittää virtaa jopa useiksi vuosiksi kerrallaan.

Digitaalisista hintanäytöistä on useita eri kokoja, ja lisäksi saatavilla on erilaisin ominaisuuksin varustettuja malleja. Jotkin mallit ovat esimerkiksi muita kosteudenkestävämpiä. Saatavana on myös hintanäyttöjä, joissa on valmiiksi asennettuja LED-valoja. LED-valoilla voidaan esimerkiksi tehostaa tuotteen näkyvyyttä hyllyssä kampanjan aikana.

Elektroniset hintalaput liitetään järjestelmään langattomasti tukiasemien kautta. Tukiasemien tarve määräytyy käytetyn tilan mukaan. Yleensä kauppojen tilat ovat avonaisia, joten jo muutamalla tukiasemalla pystytään kattamaan suurikin neliömäärä. Tukiasemat sekä langatonta tietoliikenneyhteyttä varten oleva WLAN-tukiasema liitetään kiinteistön lähiverkkoon.

Tuotevalikoiman hallintaan tarvitaan myös järjestelmä, joka yhdistää tuotteen elektroniseen hintalappuun. ESL-järjestelmän kokonaisuuteen kuuluu siis tukiasemia, digitaalisia hintanäyttöjä sekä järjestelmä, jossa on hallintaohjelmisto.  

Usein on lisäksi tarvetta liittymälle, jolla elektroniset hintalaput yhdistetään kassajärjestelmään. Näin päivittäiset työt kuten inventaarion ylläpito, tuotteiden hinnoittelu sekä erilaiset kampanjat voidaan ottaa haltuun kassajärjestelmän kautta.

Käytössä oleva kassajärjestelmä saattaa vaikuttaa siihen, mikä ESL-järjestelmä kannattaa ottaa käyttöön, sillä niiden yhteensopivuuksissa on eroja. Hintanäyttöjä on myös mahdollista ohjata ESL-ohjelmistosta ilman kassajärjestelmäliitosta.

ESL-järjestelmää käyttöön otettaessa kokonaisuus selvitetään aina asiakaskohtaisesti. Tärkeintä on löytää järjestelmä, joka palvelee asiakkaan tarpeita parhaiten.


Elektronisten hintalappujen eli ESL-järjestelmän hyödyt

Kustannussäästö

Kun jatkuva kertakäyttöisten hintalappujen vaihtaminen päättyy, henkilöstön aikaa säästyy merkittävästi. Myös jatkuva tulostus- ja materiaalikustannus jää pois.

Asiakkaan ostokokemuksen ja brändin parantaminen

Se, että hyllyn reunassa ja kassa on aina oikea hinta, parantaa asiakkaiden ostokokemusta ja sitä kautta kaupan imagoa. Henkilöstön säästyvä aika voidaan myös käyttää asiakaspalvelun tehostamiseen ja mahdollisen lisämyynnin tekemiseen. Vakioidut ja siistit hintalaput myös osaltaan viestivät asiakkaille siitä, että tekemisen laatu koko kaupassa on korkealla.

Ympäristöystävällisyys

Kun kertakäyttöhintalapuista luovutaan, pienenee myös jätteen määrä. Elektroniset hintalaput kestävät vuosia ja ovat monipuolisesti hyödynnettävissä eri tarpeisiin aina uudelleen. 


ESL-järjestelmän hankkiminen

ESL-järjestelmän sekä digitaalisten hintanäyttöjen hankkiminen voidaan toteuttaa joko kertainvestointina tai jatkuvana palveluna. Saatavilla on myös erilaisia rahoitusvaihtoehtoja.

Yleensä prosessissa päästään alkuun keskustelulla, jossa kartoitetaan asiakkaan tarpeet, tavoitteet ja tilat. Tämän peruskartoituksen jälkeen annamme ratkaisuehdotuksen sekä kustannuslaskelman suunnitelman toteuttamisesta. Kustannuslaskelma tehdään sen perusteella, miten asiakas aikoo hankinnan toteuttaa. Tämän jälkeen teemme tarvittavat muutokset sekä tarkennukset.

Toteutus voidaan viedä läpi asiakkaan määrittelemällä tasolla. Mikäli asiakkaalla on esimerkiksi oma IT-henkilöstö, voimme toimittaa tarvittavat komponentit sekä tarjota tukipalveluita. Vaihtoehtoisesti voimme huolehtia koko järjestelmän toteutuksesta avaimet käteen -periaatteella. Sopivan toteutustavan valinta riippuu täysin asiakkaan tarpeista.

Emme jätä asiakkaitamme vaille tukea, vaan tarjoamme järjestelmälle kattavia ylläpitopalveluita. Meiltä onnistuvat myös tukipalvelut sekä lähi- että etätyöskentelynä.

Yhteydenottopyyntö

Mikäli olet kiinnostunut palveluistamme. Jätä yhteydenottopyyntö. Vastaamme siihen ehkäpä nopeammin kuin huomaatkaan.

Me teemme sen helpoksi

Autamme sinua kehittämään liiketoimintaasi nykyaikaisilla ratkaisuilla.